Hovedseksjon

Prinsipper for lekser ved Lysejordet skole

1. Formålet med å gi lekser
• Lekser bidrar til økt læringsutbytte.
• Lekser bidrar til gode arbeidsvaner.
• Lekser åpner for et tettere skole-hjem samarbeid
• Lekser skal bidra til økt elevengasjement og stimulere til lærelyst.


2. Hvordan gir vi gode lekser?
• Lekser skal prinsipielt være repetisjon av kjent stoff.
• Lekser skal være motiverende, da må de være tilpasset elevene både i mengde og hvilken type
lekse som gis.
• Vi bruker "Grej of the day" som lekser for å stimulere til utforsking og nysgjerrighet
• Lekser kan være ferdigstilling av arbeid, som elevene har jobbet med på skolen.
• Lekser kan også være utdypning og videreutvikling av allerede kjente temaer.


3. Leksemengde
• Det vil være individuelle forskjeller, men som hovedregel skal omfanget av lekser være
regulert.
• På 1. og 2. trinn forventes tettere oppfølging på leselekser fra foresatte, da dette er
elementært og sentralt for den videre opplæringen.


4. Felles prinsipper for Lysejordet
• Like lekser mellom klassene på hvert trinn.
• Korte fremfor lange lekser. (Både tid og innhold.)
• Lekser skal følges opp på skolen, med faglige tilbakemeldinger.
• Involverte lærere samarbeider om leksemengden, og sikrer at skolens prinsipper overholdes.


5. Involvering av foresatte
• Skolen oppfordrer foresatte til å følge med på leksene gjennom hele skoleløpet og vise
interesse for barnas skolearbeid. Dette gjelder også for elever som har vært på leksehjelp.
• Lekser skal være fast tema på foreldremøtet på høsten. Her skal dette dokumentet
gjennomgås, for å avklare forventninger mellom skole og hjem i forbindelse med til lekser.
• På Lysejordet tilbys elevene på 4. – 7. trinn leksehjelp med pedagog, mandag etter skoletiden.
Vi oppfordrer foresatte til å lytte og samarbeide med lærerne, slik at barna møter opp og
mottar den hjelpen som tilbys.


1 – 3. trinn
• 1. trinn: 1 ukes lekseplan
• 2. og 3. trinn: 2 ukers lekseplan.
• Grej of the day – innimellom
• Lesing hver uke.


4 – 7. trinn
• Grej of the Day – minst to ganger i måneden
• Engelsk: lesing + utvide vokabularet
• Matematikk: tilpasset
• Lesekvart – hver uke (fra valgfri bok eller tekst fra lærer)


For eksempel kan 4. – 7. trinn ha en uke med GOTD og matte, en uke med GOTD og engelsk, en uke med
engelsk og matte og en uke med kun GOTD.


Foreldreutvalget i grunnskolen (FUG) har utarbeidet gode råd til foreldre om hvordan de støtter
og følger opp lekser hjemme; https://www.fug.no/stoett-barnet-ditt-heime.5641712.html