Hovedseksjon

Strategisk plan

Strategisk plan

Skolens satsningsområder er i tråd med de politiske føringene Byrådsavdelingen for oppvekst og kunnskap og Utdanningsetaten mandat for 2024 som omhandler:

1.            Alle elever skal ha grunnleggende ferdigheter tidlig i skoleløpet, og ferdighetene skal videreutvikles gjennom hele det 13-årige løpet.

2.            Elevenes og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer, helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.

3.            Osloskolen skal kjennetegnes av en ytrings- og åpenhetskultur som sikrer medvirkning fra elever, ansatte, tillitsvalgte og foresatte.

 

Lysejordet skole vil arbeide strategisk, systematisk og langsiktig. Flere av de strategiske initiativene i strategisk plan for 2024 vil ikke bli videreført fra 2023, det med utgangspunkt i skolens analyse av og dialog om oppnådde resultatmål faglig og sosialt. Videre har vi brukt tilbakemeldinger og erfaringer fra elevrådet, skolens foreldreutvalg, medarbeiderundersøkelsen og daglig samarbeid og dialog med elevene, ansatte og foresatte gjennom hele året.

 

Trygge og inkluderende læringsfellesskap (longing for belonging)

Trivsel, trygghet og tilhørighet er utgangspunkt for all læring, og jo eldre elevene blir desto større betydning for dette for deres faglige og sosiale utvikling.

Alle elevene på Lysejordet skole skal bli møtt med varme, forståelse og omsorg. Elevene skal oppleve og erfare at ansatte bryr seg, lytter og har innsikt i deres læringsmiljø. Dette gjør vi ved å bygge opp intern sosialfaglige kompetanse hos skolens ansatte, og gjennom å avsette tid på pedagogisk utviklingstid til å analysere og følge opp elevenes subjektive opplevelse av sitt lærings- og skolemiljø.

For elever som ufrivillig går glipp av lengre perioder med skole, kan ensomheten og sosial isolasjon bli problemer som får både sosiale og faglige konsekvenser. Det er som regel sammensatte grunner til at en elev ikke mestrer å gå på skolen, og det er aldri elevens skyld.

Skolen er den viktigste sosiale arenaen i elevenes liv, det er det livslange vennskap formes, og årene på skolen benken og friminutt definerer hvem vi blir som voksne. 

 

nkluderende undervisning for å øke elevenes grunnleggende ferdigheter tidlig i skoleløpet

Det er i klasserommet elevene skal oppleve trygghet, erfare mestring og møte undervisning av høy kvalitet som skal motivere til videre læringsglede, samhandling og innsats. Det er et selvstendig og kollektivt ansvar å sørge at undervisningen er tilpasset den enkeltes modning og faglige nivå i et inkluderende og samhandlene læringsfellesskap.

Det fordrer at skolen har gode systemer for å følge opp elevenes faglige utvikling, og etablerer samarbeidsarenaer som legger til rette for systematisk analyse, arbeid med elevdata. Innsikten og kunnskapen fra analyse og arbeide med elevdata skal brukes til å endre, justere og tilpasse undervisningen slik at hver enkelt elev opplever mestring, motivasjon og progresjon i sin læring.

Oppfølgningen av elevenes faglig og sosiale utvikling er et kollektivt samarbeid og ansvar mellom ledelsen og lærere gjennom datastyrte læringssamtaler. Vi skal gjennom gode systemer og oppfølgningen av elevene kunne sette inn, endret eller justert tiltak på et tidlig stadiet, og sørge for at elevene kontinuerlig utvikler faglige og sosiale ferdigheter. 

 

Grunnleggende ferdigheter

Lysejordet skole skal kontinuerlig og systematisk arbeide for å fremme elevenes grunnleggende ferdigheter gjennom hele skoleløpet, og på tvers av fag. Elever som trenger det, skal få tidlig og riktig hjelp i sitt læringsarbeid. Gjennom en inkluderende praksis og elevaktive læringsaktiviteter skal elevene få utfordringer tilpasset sitt nivå og oppleve mestring i skolehverdagen. Elevenes motivasjon for lesing skal styrkes gjennom blant annet skolens satsnings på biblioteket.

 

Fellesskapende didaktikk og elevmedvirkning

Fellesskapende didaktikk skal være utgangspunktet for skolens utviklingsarbeid. Vår praksis i profesjonsfellesskapet skal komme elevenes læring til gode, og hensynet til elevenes beste skal alltid være utgangspunkt for skolens utviklingsarbeid.

Faglig og sosial mestring skal vektlegges i all undervisningsplanlegging. Elevenes motivasjon, mestring og lærelyst skal styrkes gjennom relevante og meningsfulle læringsaktiviteter, både praktiske og teoretiske.

Arbeidet i profesjonsfellesskapet skal sørge for at ansatte har en felles forståelse av undervisningskvalitet og god praksis i møte med elevene. En slik praksis baserer seg på et felles kunnskapsgrunnlag, som tilegnes gjennom dialog, datasamtaler og drøftelser i lærerkollegiet.

Elevene skal oppleve og erfare medvirkning i sine læringsprosess gjennom deltakelse og drøftelser i læringsfellesskapet om både innhold, arbeidsmåter og vurdering. Elevstemmen skal gjennomsyre avgjørelser på alle skolens nivåer og organer. Gjennom en åpen dialog, tilpasset og inkluderende undervisning skal elevene oppleve og erfare medvirkning.

 

Et trygt og godt arbeidsmiljø for alle

Lysejordet skole skal kjennetegnes for å skape trygge læringsfellesskap og undervisningskvalitet. Et godt lærings- og arbeidsmiljø er en avgjørende innsatsfaktor for å nå skolens strategiske mål.

I vår strategisk plan er handlingsplan for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen høst 2024 et viktig strategisk initiativ. I dette arbeidet vektlegger vi arbeidsmiljøets betydning for de ansattes personlige og faglige utvikling. Vi skal fremme et arbeidsmiljø som er stimulerende, utviklende og inkluderende. Handlingsplanen skal fremheve betydningen av å skape gode faglige og sosiale møteplasser, en trygg, god og åpen tilbakemeldingskultur.

Alle ansatte har et selvstendig og kollektivt ansvar for arbeidsmiljøet i den daglige samhandlingen og dialogen.

Aktiv medvirkning er en forutsetning for å oppnå et optimalt arbeidsmiljø. Gjensidig forståelse og respekt for hverandres ulike roller og funksjoner, tydelig ansvarsforhold, er viktige forutsetninger for et trygt og godt arbeidsmiljø.

Handlingsplanen skal sikre at alle ansatte på Lysejordet skole føler og erfarer seg sett, hørt og ivaretatt.

 

Positiv forskjellsbehandling for å styrke overgangen fra barnehagen til skolen

Overgangen fra barnehagen til skolen kan opplevelse som stor og overveldende for mange elever. Å gå fra barnehagen med større voksentetthet som deltar i omsorgsarbeidet til skolen med kun en kontaktlærer som både skal ivareta dannings- og utdanningsoppdraget er krevende. Vi erkjenner at vi ikke har lykkes godt nok med dette arbeidet selv om det har vært testet ut flere ulike tiltak de siste årene med ulik erfaring.

Om alle våre elever skal få likeverdige muligheter må vi tørre å forskjellsbehandle. Elevenes behov skal legges til grunn for våre prioriteringer og handlinger. Tiltak som større bemanning, annerledes organisering og økt krav til mer systematisk undervisning i begynneropplæringen for 1. trinn er et viktig strategisk initiativ i dette arbeidet.

Videre skal elevenes motivasjon og behov for en trygg og forutsigbar overgang fra barnehagen, vil imøtese med å prioritere kompetanseheving og lekbasert læring frem til 4. trinn, deriblant rollelek.

Presentasjonsplan 2024