På Lysejordet skole skal alle elever føle seg trygge og inkludert. De skal få utfordringer som hjelper dem å lære og oppdage hvordan de best kan lære nye ting. Vi samarbeider om å skape et godt miljø der både elever og ansatte bidrar til fellesskap og tilhørighet. Vi tilpasser undervisningen slik at hver elev skal oppleve mestring og utvikling. Vi arbeider for å motivere elevene til å nå sitt potensiale. Gjennom fokus på faglig utvikling, kreativitet og helhetlig læring, inkludert de praktisk-estetiske fagene, ønsker vi å stimulere hele eleven i læringsprosessen. Vi har høye mål både for elevenes faglige resultater og for læringsmiljøet. Med god oppfølging på alle nivåer kan vi være stolte av hva vi oppnår sammen!
Oppsummering av Strategisk plan 2025
Skolens satsningsområder er i tråd med de politiske føringene Byrådsavdelingen for oppvekst og kunnskap og Utdanningsetaten mandat for 2025 som omhandler:
1) Alle elever skal ha grunnleggende ferdigheter tidlig i skoleløpet, og ferdighetene skal videreutvikles gjennom hele det 13-årige løpet.
2) Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.
3) Osloskolen skal kjennetegnes av en ytrings- og åpenhetskultur som sikrer medvirkning fra elever, ansatte, tillitsvalgte og foresatte.
Lysejordet skole vil arbeide strategisk, systematisk og langsiktig. Flere av de strategiske initiativene i strategisk plan for 2025 vil bli videreført fra 2024 med utgangspunkt i skolens analyse av og dialog om oppnådde resultatmål faglig og sosialt fra 2024. Videre har vi brukt tilbakemeldinger og erfaringer fra elevrådet, skolens foreldreutvalg, medarbeiderundersøkelsen og daglig samarbeid og dialog med elevene, ansatte og foresatte gjennom hele året. Vi har utvidet planen med e på lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter fra 2025.
Trygt, godt og inkluderende skolemiljø
På Lysejordet skole er trivsel, trygghet og tilhørighet grunnlaget for all læring. Vi vet at et trygt miljø er avgjørende for elevenes faglige og sosiale utvikling, og derfor jobber vi aktivt for å skape et skolemiljø hvor alle elever føler seg sett, hørt og ivaretatt. Elevene våre skal bli møtt med varme, forståelse og omsorg. Vi legger vekt på at alle ansatte bryr seg, lytter og har god innsikt i elevenes hverdag. Dette oppnår vi ved å bruke tid på å analysere og følge opp elevenes opplevelse av skolemiljøet. Vi anerkjenner også de utfordringene enkelte elever kan møte. Ensomhet og sosial isolasjon kan ha store konsekvenser, både faglig og sosialt. Derfor er det viktig for oss å møte slike situasjoner med forståelse og målrettet oppfølging, slik at elevene opplever skolen som et trygt sted der de kan vokse og utvikle seg. Skolen er en av de viktigste sosiale arenaene i elevenes liv. Her dannes vennskap og verdier som følger dem videre. Gjennom inkluderende undervisning, meningsfulle aktiviteter og sterkt fokus på både faglig og sosial mestring, skaper vi et miljø som styrker elevenes motivasjon, lærelyst og mestringsfølelse.
Inkluderende undervisning og samarbeidslæring
På Lysejordet skole skal vi jobbe målrettet for å skape en skolehverdag der alle elever opplever mestring, tilhørighet og læring. Gjennom systematisk arbeid med inkluderende undervisning og samarbeidslæring skal vi sikre at alle elever får utviklet sitt potensial, både faglig og sosialt. Elevene skal oppleve å lykkes gjennom små, realistiske mål og oppgaver som bygger på det de allerede kan. Lærerne skal gi systematisk tilbakemelding som bygger selvtillit og motivasjon. Elevene skal involveres i planleggingen av undervisningen, slik at de opplever eierskap til egen læring. Med disse tiltakene skal Lysejordet skole være et sted der elevene lærer med og av hverandre i et inkluderende fellesskap. Vi skal sørge for at alle elever føler seg sett, hørt og verdsatt i sin skolehverdag.
Satsing på lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
På Lysejordet skole skal lesing og skriving prioriteres som grunnleggende ferdigheter som gir elevene nøklene til læring i alle fag. Gjennom målrettet innsats skal vi sikre at alle elever utvikler gode lese- og skriveferdigheter som grunnlag for mestring, kreativitet og kritisk tenkning. Vi skal styrke leselyst og lesemotivasjon gjennom en systematisk satsing i alle fag. Skolebiblioteket skal være en integrert del av undervisningen, og elevene skal oppleve det som et sted for inspirasjon og kunnskap. Vi skal legge til rette for at elevene får anledning til å fordype seg i litteratur, slik at de kan utvikle språk, fantasi og evne til refleksjon. Skriving i alle fag skal bidra til å utvikle elevenes forståelse for innhold og kontekst, samtidig som det styrker deres evne til å formulere egne tanker og ideer. Vi ønsker å skape trygge, engasjerte og kompetente lesere og skrivere som er rustet for framtidens krav.
Digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet
På Lysejordet skole skal elevene utvikle digital kompetanse som en naturlig del av sin opplæring. Digitale ferdigheter er grunnleggende for å delta i fremtidens samfunn og er en forutsetning for læring, kreativitet og kritisk tenkning. Undervisningen på barnetrinnet skal innlemme digitale verktøy på en måte som styrker elevenes faglige utvikling og gir dem nødvendige ferdigheter for å navigere i en digital hverdag.