Påskenøtt # 4

Rockesokk

Bli med å rocke sokkene – det er veldig enkelt: Ta på deg to ulike sokker, gjerne fargerike, på Verdensdagen for Downs syndrom 21.mars. Med ulike sokker, står du på for å løfte mangfoldet.

I dag feirer mennesker over hele verden den internasjonale dagen for Downs syndrom. Hvor de ulike sokkene symboliserer mangfold.

Valget av datoen skyldes at kromosom 21 kommer i tre utgaver hos de med Downs syndrom istedenfor to. Dagen ble første gang markert i 2006, og i 2011 ble datoen godkjent som FN-dag. I Norge deltar en rekke organisasjoner, foreninger, skoler og barnehage, og ikke minst enkeltpersoner som du og jeg, på denne feiringen!

Elever og ansatte har benyttet muligheten til å stå opp for mangfold og likeverd, og vise at Lysejordet skole er stedet som har plass til alle!